غبارروبی دست زن با گردگیر روی لباس

موثرترین راه مبارزه با ویروس کرونا (COVID-19) که تمام دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد و در صورت عدم رعایت موارد احتیاطی خطرات جانی جدی ایجاد می کند، توجه به بهداشت و رعایت نظافت و بهداشت در فضاهای زندگی است با این حال، البته، تمیزی خانه، اداره و سایر محیط های تماس قبل از دستور کار ویروس اهمیت زیادی داشت.

پس خانه ها و دفاتر ما که محل زندگی ما هستند چقدر تمیز هستند؟ آیا ما به همان اندازه که به بهداشت شخصی خود اهمیت می دهیم به نظافت مکان ها نیز اهمیت می دهیم؟ روش های ضدعفونی منازل چیست؟ چگونه می توانیم مطمئن باشیم که محیطی که در آن زندگی می کنیم تمیز است؟

در اینجا پاسخ همه این سوالات و بیشتر در فیکا ، معمار خانه های شیک وجود دارد! در ادامه مطالب ما، می توانید به طور کامل دریابید که برای محافظت از خود در برابر ویروس ها و باکتری های خانه، چه اقدامات احتیاطی را در نظافت باید انجام دهید.

تنها راه حل مبارزه با کرونا: نظافت و بهداشت

زن در حال ضد عفونی کردن خانه برای حفظ نظافت و بهداشت در خانه

ویروس کرونا که از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین آغاز شد و در مدت زمان بسیار کوتاهی ترس را در سراسر جهان گسترش داد، با انجام یکسری اقدامات لازم را برای ما ایجاد کرد تا یک وضعیت عادی جدید را در پیش بگیریم. در این نظم جدید، همه باید دورتر، تمیزتر و البته حساس تر باشند.

به موازات این موضوع، اهمیت توجه به نظافت و بهداشت در خانه ها بیش از پیش آشکار می شود. زیرا این ویروس به ما نشان داد که ما در واقع با سطوح زیادی در تماس هستیم و امکان انتشار بسیاری از باکتری ها، ویروس ها و میکروب ها را به محیط خود داریم. بنابراین کدام سطوح در خانه باید ضدعفونی شوند و چگونه؟

چگونه اتاق خواب را ضد عفونی کنیم؟

زن در حال ضدعفونی کردن اتاق خوابش

حتی اگر از آن آگاه نباشیم، دائماً با درهای کابینت، پارکت، روتختی، دستگیره در، آینه و بسیاری از سطوح دیگر در اتاق خواب در تماس هستیم. این به معنای جابجایی دائمی ویروس ها و سایر ارگانیسم ها، هر چند ناخواسته است.

اگرچه ما به نظافت در اتاق خواب توجه می کنیم، اما لازم است به طور مکرر و با روش های صحیح نظافت انجام شود، به خصوص برای حفظ بهداشت ارائه شده در این دوران. با این حال، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در فواصل بسیار مکرر برای تمیز کردن نیز می تواند موقعیت های خطرناکی برای سلامتی شما ایجاد کند.

خوشبختانه، با تمیز کردن با محصولاتی که دارای خواص ضدعفونی کننده طبیعی مانند جوش شیرین، روغن درخت چای و سرکه هستند، می توان سطوح را عمیقا ضد عفونی کرد. با استفاده از این محصولات طبیعی می توانید با تمیز کردن عمیق مبلمان اتاق خواب  ماهیانه یک بار و پاک کردن نقاطی که اغلب لمس می شوند مانند دستگیره در در روزهای دیگر، از بهداشت اتاق خواب خود مطمئن شوید.

از طرفی می توانید با تهویه هر روز صبح تخت خواب ها، تعویض مکرر ملافه ها و ملحفه ها و پر نکردن وسایل زیاد روی میزها و کمدها از انتشار ویروس در محیط خانه جلوگیری کنید. علاوه بر این، می‌توانید با گردگیری روزانه و تمیز کردن پرده‌ها و پرده‌هایی که بسیار غبارآلود هستند در فواصل زمانی معین، خود و خانواده‌تان را در برابر بیماری‌ها و همچنین ویروس محافظت کنید.

چگونه سالن و اتاق نشیمن را ضد عفونی کنیم؟

زنی که فرش را جارو می کند

یکی از قسمت های خانه که بیشترین زمان در آن صرف می شود، اتاق نشیمن و نشیمن است. از آنجایی که این اتاق ها معمولاً حاوی وسایل الکترونیکی مورد نیاز برای تماشای تلویزیون و گوش دادن به موسیقی هستند، به خصوص ریموت ها و کلیدها باید پس از هر بار استفاده ضدعفونی شوند. در ضمن دکمه های سوئیچ که سیستم روشنایی اتاق ها را روشن و خاموش می کنند باید هر روز تمیز شوند.

اتاق باید مرتباً تهویه شود تا هوای محیط تمیز شود. نکته مهم دیگر این است که وقتی از بیرون به خانه می آیید، قبل از رفتن به اتاق نشیمن یا اتاق نشیمن، لباس هایتان را عوض کنید. بدین ترتیب امکان انتقال باکتری ها، میکروب ها و ویروس ها از محیط خارجی به محیط خانه نیز کاهش می یابد.

چگونه حمام و توالت را ضد عفونی کنیم؟

نحوه ضدعفونی حمام

حمام و دستشویی که در شرایط عادی باید همیشه تمیزترین قسمت خانه باشند، در حالت عادی جدید بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین اقدامات بهداشتی باید افزایش یابد. بر این اساس باید در این محیط‌ها بهداشت با مواد ضدعفونی‌کننده طبیعی که قبلاً به آن اشاره کردیم رعایت شود، سینک‌ها و شیرها تمیز شوند، وان‌ها و کابین دوش‌ها ضدعفونی شوند و دستگیره‌های درها نیز چندین بار در روز تمیز شوند.

چگونه آشپزخانه را ضد عفونی کنیم؟

تمیز کردن پیشخوان آشپزخانه

 نظافت و بهداشت همیشه باید در اولویت آشپزخانه ها باشد، زیرا بخشی است که محصولات غذایی در آن قرار دارند . مانند سایر اتاق ها، دستگیره درها، درهای کابینت، کنترل ها، کلیدها و سطوح دیگر باید مرتباً با مواد ضدعفونی کننده طبیعی تمیز شوند. با این حال، باید به بهداشت، به ویژه در پیشخوان توجه شود.

ضمناً باید توجه داشت که سطوح بسته و همچنین سطوح قابل رویت به طور مکرر ضدعفونی شوند. در این راستا رعایت بهداشت داخل یخچال و داخل کابینت و کشوهای آشپزخانه برای شما مفید خواهد بود. علاوه بر همه اینها، توصیه می کنیم غذاهای آشپزخانه را با آب فراوان بشویید و تمیز کنید و سپس در یخچال قرار دهید.

چگونه قسمت راهرو و ورودی را ضد عفونی کنیم؟

تمیز کردن دستگیره درب با اسپری ضدعفونی کننده

دو مورد از مهم ترین مکان ها برای اطمینان از نظافت و بهداشت در خانه را می توان راهروها و ورودی خانه در نظر گرفت. مهم است که نظافت در این مناطق تا حد امکان به دفعات انجام شود که امکان انتشار همه باکتری ها، میکروب ها و ویروس ها به محض ورود از بیرون و ورود به خانه در بالاترین حد است.

از طرفی توصیه می کنیم از بهداشت کابینت ها و قفسه هایی که کفش ها در آن قرار می گیرند و همچنین چوب لباسی مطمئن باشید. پیشنهاد دیگر این است که در صورت امکان پس از هر بار استفاده و در غیر این صورت هر روز با مواد ضدعفونی کننده طبیعی ضدعفونی شود.

چگونه مبلمان را ضد عفونی کنیم؟

تمیز کردن مبلمان

ما پیشنهادات خود را در مورد نحوه ضدعفونی کردن قسمت‌های خانه فهرست کرده‌ایم. اما مبلمان را فراموش نکنید. زیرا روش های ضدعفونی برای مبلمان باید با سایر موارد متفاوت باشد. در غیر این صورت، محصولات پاک کننده شیمیایی حاوی الکل و سفید کننده که برای تمیز کردن محل زندگی خود استفاده می کنید ممکن است به مبلمان شما آسیب برساند.

اگر قصد نظافت مبلمان چوبی را دارید می توانید از محصولات مخصوص پاک کننده چوب استفاده کنید. ناگفته نماند که در ضدعفونی مبلمان نیز می توانید از محصولات طبیعی بهره مند شوید. به عنوان مثال روغن لیمو با خاصیت ضد باکتریایی و ضدعفونی کنندگی یک ماده بسیار موثر در فرآیند ضدعفونی است.

روغن لیمو یک ماده بسیار موثر در برابر باکتری ها، کنه ها و میکروارگانیسم ها است. حالا بیایید به تهیه ضدعفونی کننده طبیعی مبلمان که حاوی روغن لیمو نیز می باشد برسیم:

مواد را در یک بطری اسپری کوچک مخلوط کنید. هنگام تمیز کردن مبلمان خود را اسپری کنید و با یک پارچه میکروفیبر تمیز خشک کنید. می توانید از این مخلوط در مبلمان چوبی و چرمی خود استفاده کنید. می توانید روکش صندلی را با آب با صابون آنتی باکتریال پاک کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه مبلمان را برای بازسازی وسایل قدیمی رنگ کنیم؟، فقط اینجا را کلیک کنید.

کدام محصولات باید برای نظافت و بهداشت استفاده شوند؟

خانمی که هنگام ضدعفونی کردن خانه مراقبت می کند

محصولات پاک کننده شیمیایی مانند سفید کننده، پاک کننده سطوح، مواد شوینده ظرفشویی عموماً در بهداشت خانگی استفاده می شوند. با این حال، همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، استفاده از مواد شوینده شیمیایی برای ضدعفونی کردن خانه می تواند در این دوره تمیز کردن مکرر خطری برای سلامتی شما ایجاد کند.

ما فکر می‌کنیم که مخلوط‌های پاک‌کننده طبیعی که می‌توانید با محصولاتی مانند سرکه و جوش شیرین درست کنید، جایگزین بسیار خوبی برای فرآیند ضدعفونی خواهد بود. می‌توانید دستور زیر را به‌عنوان نمونه‌ای از مخلوط‌هایی که می‌توانید با چنین محصولات طبیعی درست کنید، هنگام تمیز کردن خانه‌تان برای مبارزه با ویروس کرونا اعمال کنید:

پس از پر کردن مواد فوق در بطری با عملکرد اسپری و تکان دادن آنها، می توانید از آنها برای ضدعفونی هر سطحی به جز سطوح شیشه ای استفاده کنید  .

برای مشاهده نکاتی که می توانید پس از یادگیری شیوه ها و روش های صحیح ضد عفونی کردن خانه هنگام سازماندهی خانه  خود استفاده کنید، اینجا را کلیک کنید !

نویسنده: حامد دهنوی